splash
Welkom
Mijn naam is Birgitte de Vries en ik ben Orthomoleculair therapeut, PNI-therapeut en psycholoog.
Op dit ogenblik neemt Breinbewust geen nieuwe patiënten in behandeling!
 

Hartcoherentie – Train je hartspier

Geplaatst door Birgitte de Vries - Breinbewust - op mei 6th, 2010

hart coherentie

Dit is een prachtige manier om je eigen fysiologie onder controle te krijgen. Veel lichamelijke functies gaan “vanzelf”, zoals je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering. Je hoeft er niet over na te denken om je hart te laten kloppen of om je darmen aan het werk te zetten.

Gelukkig maar want we hebben het al druk genoeg!

Maar ons hart is wel het centrum van ons bestaan! Het gaat sneller kloppen als we gestrest zijn maar ook als we verliefd zijn. En soms staat het even stil van schrik of angst. Uit vele wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat het hart en de hersenen een directe (sneller dan snel) verbinding hebben.

Al voordat we ons ‘bewust’ worden van gevaar gaat ons hart sneller kloppen. Voordat we doorhebben dat we gestrest zijn geeft het hart dat aan door sneller of zelfs onregelmatig te slaan. Hebben we verdriet of ‘denken’ we negatieve gedachten, ons hart heeft het direct door!

Het is algemeen bekend dat als je regelmatig sport, je hartslag in rust naar beneden gaat. Het hart is namelijk een spier. En spieren kunnen we trainen. Een stabiele en rustige hartslag zorgt voor een goede bloeddruk en een gezond hart.

Maar hartcoherentie heeft niets te maken met hoe snel je hart slaat, maar alles met de periodes tussen de hartslagen. Deze periodes zijn direct gekoppeld met je ‘emotionele brein’. Zijn deze periodes mooi rustig en verlopen ze vloeiend dan zijn we in een optimale conditie. Verlopen ze grillig en schokkerig dan is zowel ons lichaam als ons brein in een staat van arousel! Dit betekend dat als je bijvoorbeeld verdrietig op de bank zit, je hartcoherentie slecht is. Hierdoor zullen je hart en je emotionele brein alarm signalen gaan afgeven. Hormonen zoals adrenaline en cortisol komen vrij en je stressniveau gaat omhoog. Een gevolg is dat je brein alleen nog maar gaat denken aan vechten of vluchten. Dit leidt tot probleemgericht denken(tobben en piekeren) en niet tot probleemoplossend denken.

Door jezelf te trainen in een goede hartcoherentie breng je de HPA-as (zie vorig artikel; De Leeuw is Los) tot rust en bevorder je direct de prestaties van je hersenen. Probleemoplossend denken dus!

Een fantastische manier om jezelf te trainen om te stoppen met tobben en piekeren.

Er zijn verschillende biofeedback apparaten die bovenstaande duidelijk maken. Heb je interesse daarin of aan meer informatie. Bel me voor een afspraak!

Tags: , , , , ,

Overeenkomstige artikelen
Geplaatst in PNI-therapie

Geef een reactie